Salgsstrategi

En strategi er prioriterede handlinger

Med en eksperts øjne på dine indsatser og prioriteringer får du skærpet din fokus på det der fører dig mod dine mål. Du kan opleve en markant forbedret effektivitet i den måde I benytter jeres salgsressourcer, og dermed en mærkbart forøget lønsomhed.

Du kan stille dig selv disse spørgsmål:

 

"Hvad koster det at få en ny kunde?"

"Har jeg fokus på de rigtige kundesegmenter, og er der nogle jeg har overset?"

"Er min organisation afstemt til den salgsindsats der bliver gjort, eller bør gøres?"

"Er min markedstilgang afpasset til markedets krav, udvikling og forventninger?"

"Er vores produktpallette sammensat effektivt?"

"Hvordan følger vi op og justerer indsatserne i god tid inden de bliver for dyre at udføre?"

 

Ethvert resultat er skabt af 4 primære elementer:

  • Antallet af indsatser - hvor mange besøg, tilbud, opkald, møder m.m.
  • Kvaliteten af indsatserne - hvor gode er vi, hvor meget træner vi, hvor stærke er færdighederne
  • Prioriteringen - hvem gør vi hvad for hvornår
  • Mindset - hvor stærke er vi mentalt, hvor god er den individuelle og organisatoriske kultur, hvordan håndterer vi presset fra os selv, kolleger, konkurrenter, økonomi, ledelse, socialt netværk

 

Når vi analyserer de opnåede resultater kan de umiddelbart ses i lyset af disse 4 elementer og vurderes; fik vi gjort nok, gjorde vi det godt nok, gjorde vi det rigtige og var vores mentale indstilling god nok.

 

På samme måde kan nye mål stilles op og deles i de 3 hoved elementer; hvor mange indsatser skal der til at nå målet, hvor dygtige skal vi være til det - de to tal holdt op mod hinanden giver hitraten. Til sidst skal der vurderes hvilke retninger indsatserne skal udføres for at få den bedste udnyttelse af salgsressourcerne. De 3 nævnte elementer kan sættes i system, kvantificeres og omgøres til tal. Men...mindset er et "blødt", ikke kvantificerbart element som kan modvirke ethvert mål, ligesom det kan gøre det lettere at opnå. 

 

Langt de fleste virksomheder er gode til, og holder fokus på, de 3 kvantificérbare elementer og gør mindre for at holde et stærkt fokus på mindset - simpelthen fordi det er det letteste og kan sættes i grafer og talrækker. Forøvrigt er de fleste konsulentvirksomheder og salgstrænere også fokuseret på dette.

 

Jeg kender betydningen af mentalt stærke sælgere og har altid den del med når jeg hælper mine kunder med deres strategiske overvejelser. Det giver større robusthed og en bedre tiltro til de mål der stilles op.

 

Vil du have en uvildig vurdering af din salgseffektivitet og muligt vækstpotentiale, så giver jeg dig gode råd om hvad du med fordel kan sætte ind overfor.

Vil du have et inspirationsmøde med mig, så tryk her.

 

Udpluk af kunder jeg arbejder med:

Bargroup

BarGroup består af en række selvstændige brands i bar og restaurationsbranchen.

Arrow right

Flextek

Flextek A/S leverer komplette løsninger til den danske metalindustri med et stort program af CNC-styrede værktøjsmaskiner af høj kvalitet fra flere af verdens førende maskinproducenter.

Arrow right

FTZ

FTZ er autobranchens største virksomhed med over 1000 medarbejdere beskæftiget på landsplan. FTZ har mere end 50 afdelinger fordelt i Danmark og på Færøerne. FTZ sælger reservedele til hele den professionelle autobranche og har værkstedskæderne Automester, Din Bilpartner samt HELLA SERVICE PARTNER.

Arrow right

SafeEx

SafeEx revolutionerer branchen for inspektioner af højrisiko produktionsfaciliteter så som gas- og olieboreplatforme

Arrow right

“Hokus pokus dit største salg kom
med hjælp fra SALG&FOKUS”